Een blik op het huidige IT-landschap bij verschillende verzekeraars laat zien dat er nog steeds aanzienlijke obstakels zijn die het uitfaseren van legacy bemoeilijken. Een van de grootste uitdagingen is de grote complexiteit van deze verouderde systemen en de vele interfaces waarmee ze verbonden zijn.
Legacy-applicaties zijn vaak jarenlang uitgebreid en aangepast, wat heeft geleid tot ingewikkelde “spaghetti-code” waarin het moeilijk is om te doorgronden hoe de verschillende onderdelen samenwerken. Deze complexiteit maakt het een uitdaging om de systemen te transformeren of volledig te vervangen. Dit is echter noodzakelijk om aan veranderende wet- en regelgeving te blijven voldoen, en om in te spelen op de toenemende vraag naar innovatie in verzekeringsproducten.
Een ander groot obstakel is de migratie van data. Het overzetten van decennialang opgebouwde klantgegevens is geen eenvoudige taak. Vooral vanwege de vele maatwerkafspraken die in het verleden zijn gemaakt tussen verzekeraars en klanten. Bestaande toezeggingen moeten nauwkeurig worden gemigreerd en schadehistorie moet intact blijven om bijvoorbeeld fraudeonderzoeken mogelijk te maken.
Het moderniseren van systemen vereist nog altijd structurele keuzes. De selectie van nieuwe applicaties en technologieën moet in lijn zijn met de toekomstige strategie van de organisatie. Ook speelt automatisering een steeds grotere rol. Er zijn aanzienlijke investeringen nodig in termen van budget, capaciteit en tijd. Een cruciaal risico is het verlies van kennis over de legacy-applicaties. Na verloop van tijd zullen de experts die deze systemen begrijpen de organisatie verlaten, terwijl de functionaliteit van deze applicaties, en de vaak bijzondere contracten nog steeds moet worden overgebracht naar nieuwe systemen.