In deze paragraaf beschrijven we de geanonimiseerde stand van zaken, geordend per thema, van ‘Organisatie kennisopbouw’ linksonder rechtsom naar ‘In audit bij/in opdracht klanten’ rechtsonder. Voor elk thema volgt eerst het algemene beeld. Daarna beschrijven we de verschillende manieren waarop de organisaties bezig zijn op het betreffende thema. Aan het eind van elk thema noemen we in een tekstkader de kansen en bedreigingen die naar voren kwamen.
Organisatie kennisopbouw
De deelnemende organisaties werken aan kennisopbouw binnen hun organisatie en bevorderen het bewustzijn van de kansen en risico's van generatieve AI. Dit gebeurt onder meer door kennis te bundelen en samen te werken in expertgroepen, kennisgroepen of community's. Dit gebeurt soms binnen en soms over verschillende afdelingen heen. Ook is expertise in huis gehaald door bijvoorbeeld een AI-bedrijf over te nemen.
Hoewel bewustwording en kennisopbouw onder medewerkers een belangrijk aandachtspunt vormen bij de introductie van generatieve AI, staan de meeste organisaties nog aan het begin van de verankering van kennis in de organisatie. Trainingsplannen moeten de organisaties vaak nog ontwikkelen.
Basiskennis bijbrengen
Een van de manieren om kennis onder de medewerkers op te bouwen is door ze basaal inzicht te geven in wat ze moeten ze doen of juist achterwege laten als ze aan de slag willen met generatieve AI. Denk bijvoorbeeld aan een introductie over prompt engineering. Soms volgt een verdieping om de medewerkers ook enige technische kennis bij te brengen, zodat ze begrijpen wat generatieve AI doet en hoe die technologie hen in staat stelt effectiever of doelmatiger te werken.
Een van de organisaties heeft in zijn algemene opleidingsplan trainingen op het terrein van generatieve AI opgenomen. Die zijn voor alle medewerkers toegankelijk, maar niet verplicht. Medewerkers zijn enthousiast en weten de cursussen te vinden, is de ervaring.
Bundeling kennis, samenwerking
Nog een andere manier om kennis op te bouwen is door kennis te bundelen en samen te werken bij de kennisverwerving. Bij een van de organisaties is bijvoorbeeld een interne community opgezet om op het terrein van generatieve AI vanuit verschillende invalshoeken kennis en ervaring uit te wisselen en met elkaar samen te werken.
Expertise van buiten halen
Nog weer een andere manier om kennis op te bouwen is door expertise van buiten in huis te halen. Zo heeft een van de organisaties een bedrijf overgenomen dat gespecialiseerd is in de bouw en implementatie van AI. Samen doen ze implementaties om kennis op te bouwen binnen de gehele global-organisatie. Een andere manier is gespecialiseerde medewerkers aantrekken. Een van de organisaties heeft bijvoorbeeld medewerkers in dienst die zelf toepassingen kunnen bouwen. Ook wordt samengewerkt met de wetenschap.
Gebruik van ervaring met niet-generatieve AI
Overigens is generatieve AI weliswaar een vrij nieuwe ontwikkeling met indrukwekkende resultaten, maar in feite is deze technologie niet meer dan een grootschalige doorontwikkeling van zelflerende systemen met al langer bekende AI-principes. Verschillende van de organisaties bouwen dan ook voort op hun bestaande ervaring met niet-generatieve AI of andere algoritmische systemen, bijvoorbeeld via een taskforce Algoritmes. Die ervaring gebruiken ze om ook de concepten van generatieve AI te begrijpen en de technieken verantwoord in te zetten. Bij een van de organisaties heeft bijvoorbeeld een al langer bestaande themagroep op het terrein van verantwoorde AI in het algemeen nu ook specifiek generatieve AI in haar werkterrein opgenomen.
Bewustzijn van kansen en bedreigingen
De organisaties zijn zich ervan bewust dat generatieve AI-kansen en bedreigingen met zich meebrengt. Ook erkennen zij de juridische en ethische vraagstukken. Waar draait zo’n systeem bijvoorbeeld, kun je dat zonder meer gebruiken en mag je alle brondata zomaar gebruiken voor de controle? De uitwerking van dit soort vraagstukken is nog onder handen.