Ik ben lid van NOREA

19 maart, 2025
Met die boodschap ben je ooit trots thuisgekomen, want vanaf dat moment was je ingeschreven in het register en mocht je de titel Register EDP-auditor dragen. Tegenwoordig noemen we ons IT-auditors en dat is niet de enige verandering sinds de oprichting in 1992.

Het lidmaatschap van NOREA brengt rechten, maar ook verplichtingen met zich mee.

Het lidmaatschap geeft je diverse rechten. Je treedt in het maatschappelijk verkeer naar buiten als RE en bent - en dat is uniek binnen Europa - gerechtigd om IT-assurance af te geven. Maar ook in de adviesfunctie of in interne functies bij diverse organisaties heeft de RE-titel een onderscheidend vermogen. Je hebt recht om gebruik te maken van een enorme database aan kennis die beschikbaar wordt gesteld in de vorm van Richtlijnen, Handreikingen, publicaties van taskforces, kennisgroepen en werkgroepen. Daarnaast kun je ook individueel vragen stellen aan de leden van alle commissies en geledingen binnen NOREA.

NOREA heeft zich in de afgelopen 32 jaar ontwikkeld tot een zeer professionele beroepsorganisatie met vrijwel uitsluitend vrijwilligers ondersteund door een klein bureau met directeur en medewerkers.

Afhankelijk van het soort lidmaatschap betaal je natuurlijk je contributie. Maar er zijn nog veel meer verplichtingen, die voor een groot deel zijn opgenomen in reglementen en richtlijnen: Reglement beroepsuitoefening, RKBN, RKON, Reglement Beroepsethiek, Reglement Gedragscode etc. etc.
Ik ben lid van NOREA en ...
Ik heb het Reglement Gedragscode Register IT-Auditors (‘Code of Ethics’) er nog eens op nagelezen. Onder 110.5 T1 lees ik “De vereisten in de Code, aangeduid met de letter ‘V’, leggen verplichtingen op”. Ik heb alle bepalingen aangeduid met een letter V nagelezen, maar kon niet vinden wat ik zocht. Ook in de toelichtende bepalingen (aangeduid met een T) vond ik geen antwoord op mijn vraag.

Mijn vraag was: “Als NOREA je een vraag stelt, ben je dan ook verplicht om daar binnen een redelijke termijn antwoord op te geven?” Het Reglement gedragscode geeft daar geen antwoord op. Misschien moet het Reglement Gedragscode worden uitgebreid?
… en reageer altijd en binnen een redelijke termijn op vragen vanuit NOREA 
Of het nu gaat om het verzoek om de contributie te betalen, het overbodige verzoek om de PE-punten te registreren, de uitvraag van het CKO om opgaaf van de professionele diensten in de afgelopen periode, het beantwoorden van enquêtes, de uitnodiging van het Editorial Team om je aan te melden om bij te dragen aan publicaties …. de respons ligt veelal ergens tussen de 0 en 60%. Reminders zijn bijna altijd noodzakelijk en leiden ook dan niet tot 100% respons. Daar word ik persoonlijk wel eens moedeloos van.

NOREA is een vereniging van vrijwilligers, die net als elke andere vereniging niet kan zonder de inbreng van haar leden. Bedenk dat het niet nodig moet zijn het Reglement Gedragscode uit te breiden, maar dat het normaal moet zijn om zonder reminder te reageren op vragen vanuit NOREA. Vragen die uiteindelijk altijd afkomstig zijn van andere leden die vrijwillig en in hun vrije tijd bijdragen aan de kwaliteit van onze beroepsorganisatie, waar elke RE zijn voordeel mee doet. Zo draag je in ieder geval je eigen vrijwilligerssteentje bij.

Frits Heijman
Bestuur NOREA

Geschreven door
Natascha Gutterswijk
Natascha Gutterswijk
Webmaster en content manager