Actuele (politieke) gebeurtenissen sinds de update van 16 oktober 2024
- Op 18 december 2024 heeft de minister van VWS de Tweede Kamer geïnformeerd (27529 nr 329) over het proces richting een aanpak en kaders voor de inzet van AI. Het gaat dan om generatieve AI door zorgverleners bij administratieve taken. Daarnaast wil zij een medisch-ethisch kader ontwikkelen voor diagnostische AI.
- Op 18 december 2024 heeft de minister van VWS de Tweede Kamer geïnformeerd (27529 nr 328) over de jaarlijkse voortgang van de Wegiz. Ook doet zij hierbij 2 toezeggingen af. Het wetgevingstraject voor Basisgegevensset Zorg heeft vertraging opgelopen omdat er zorgen waren over het door zorgaanbieders voldoen aan de kwaliteitsstandaard na inschrijving. Ook het wetgevingstraject voor Beeldbeschikbaarheid liep vertraging op omdat de NEN-norm onvoldoende werkbaar was.
- Op 18 december 2024 heeft de minister van VWS een brief (27529 nr 327) naar de Tweede Kamer gezonden over de voortgang van de PGO’s en de ontwikkeling van Mijn Gezondheidsoverzicht. Ook gaat zij in op gedane toezeggingen.
- Op 18 december 2024 heeft de minister van VWS een brief (27529 nr 326) naar de Tweede Kamer gestuurd over de Nationale strategie voor het gezondheidsinformatiestelsel (NVS). De brief bevat de strategische richting voor de korte termijn, plateau 1 (2023-2026), de strategie voor na 2026 wordt later uitgewerkt. In plateau 1 worden ook voorbereidingen getroffen voor de implementatie van de EHDS-verordening.
- Op 18 december 2024 heeft de minister van VWS de Agenda databeschikbaarheid in de zorg (27529 nr 325) naar de Tweede Kamer gestuurd. Hiermee biedt zij de Kamer een overkoepelend beeld van het gezondheidsinformatiestelsel. Hierna zullen 4 aanvullende brieven volgen die passen in dit bredere perspectief.
- Op 18 december 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de Verzamelbrief digitalisering december 2024 (26643 nr 1261) naar de Tweede Kamer gestuurd. Hij schetst de voortgang van de NDS en geeft o.a. prioriteit aan het versterken van de digitale weerbaarheid en digitale autonomie van de overheid en aan toepassingen als AI en cloud. Voorts gaat hij in op een aantal openstaande moties en toezeggingen.
- Op 13 december 2024 heeft de staatssecretaris van BZK zijn visie op het online kinderrechtenbeleid (26643 nr 1258) naar de Tweede Kamer gestuurd. Kinderen hebben het recht de kansen van digitalisering te benutten. Door wetgeving en toezicht kunnen negatieve effecten worden tegengegaan. Zo moet de DSA leiden tot veilige online platforms. Daarnaast zal hij bewustwording onder ouders stimuleren. Ook werkt hij aan icoontjes bij digitale diensten en games, die als een soort Kijkwijzer moeten gaan fungeren. Door VWS wordt momenteel gewerkt aan een richtlijn over gezond smartphone gebruik.
- Op 12 december 2024 heeft de regering het wetsvoorstel gegevensverstrekking douane voor uitvoering politie- of toezichttaken (36668 nrs 1-4) aan de Tweede Kamer aangeboden. De wet creëert een wettelijke grondslag voor de douane om gegevens waarop het beroepsgeheim rust te kunnen delen met politie, KMar, de FIOD en de FIU.
- Op 11 december 2024 hebben de bewindslieden van J&V de vragen beantwoord (32317 nr 909) die de Tweede Kamer had gesteld over de agenda van de JBZ-raad van 12 en 13 december. De vragen hadden o.a. betrekking op de Verordening ter voorkoming en bestrijding van seksueel kindermisbruik, op het voorstel tot herziening van de richtlijn op dat gebied en op het gebruik van AI op justitiegebied.
- Op 11 december 2024 heeft de Tweede Kamer het debat van 12 september met de staatssecretaris van BZK over informatiebeveiliging bij de overheid plenair voortgezet. Daarbij zijn 3 moties (26643 nrs 1254 t/m 1256) ingediend. De laatste 2 moties worden direct door de staatssecretaris overgenomen. Op 17 december is motie 1254 aangenomen.
- Op 10 december 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de vragen beantwoord (36625-VII nr 3) die de Tweede Kamer had gesteld over de Najaarsnota voor zover het digitalisering betreft. De vragen hebben o.a. betrekking op de Informatiepunten Digitale Overheid.
- Op 9 december 2024 heeft de minister van J&V de AIVD-analyse Versterkte dreigingen in een wereld vol kunstmatige intelligentie (30821 nr 252) aan de Tweede Kamer aangeboden. Het effect van AI versterkt dreigingen maar biedt ook kansen ter bescherming van de nationale veiligheid. De uitvoering van actielijnen uit de Veiligheidsstrategie kan zo nodig worden bijgesteld.
- Op 6 december 2024 heeft de minister van Buitenlandse Zaken de voortgangsbrief over de uitvoering van de Internationale Cyberstrategie 2023-2028 (ICS) (26643 nr 1252) aan de Tweede Kamer aangeboden. Er wordt ingegaan op de 3 strategische doelstellingen van de ICS. Nederland heeft zich ingezet voor behoud van het huidige model voor internetbeheer. Diverse landen zijn voorstander van meer centrale vormen van internet governance. Daardoor kan mogelijk het wereldwijd open, vrij en veilig internet in gevaar komen.
- Op 5 december 2024 heeft de Tweede Kamer het debat van 24 oktober met de minister van J&V over cybercrime plenair voortgezet. Daarbij zijn 4 moties (26643 nrs 1248 t/m 1251) ingediend. Op 10 december is motie 1251 gewijzigd in motie 1253, waarna alle 4 moties zijn aangenomen.
- Op 3 december 2024 heeft de minister van Defensie gereageerd (36592 nr 8) op het rapport De kracht en kwetsbaarheid van het digitale krijgsmachtnetwerk NAFIN van de Algemene Rekenkamer. Daarbij gaat hij in op de genomen en nog te nemen maatregelen.
- Op 3 december 2024 hebben de bewindslieden van J&V de agenda van de JBZ-raad van 12 en 13 december (32317 nr 907) aan de Tweede Kamer aangeboden. Als de Verordening ter voorkoming en bestrijding van seksueel kindermisbruik aan de orde komt zal Nederland zich van stemming onthouden. Nederland zal wel instemmen met het voorstel tot herziening van de richtlijn op dat gebied die zich o.a. richt op de strafbaarstelling. Het gebruik van AI op justitiegebied zal worden ondersteund met inachtneming van randvoorwaarden.
- Op 2 december 2024 hebben de minister van EZ en de staatssecretaris van BZK de vragen beantwoord (21501-33 nr 1099) die de Tweede Kamer had gesteld over de agenda van de Telecomraad van 6 december. De vragen hebben o.a. betrekking op onderzeese datakabels, de evaluatie van de Cyber Security Act (CSA) en het EU Cybersecurity Certification Scheme on Cloud Services (EUCS).
- Op 2 december 2024 zijn de wetsvoorstellen Cbw en Wwke naar de Raad van State gestuurd voor advies. Hiermee worden de NIS2- en de CER-richtlijn in nationale wetgeving omgezet.
- Op 29 november 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer geïnformeerd (32317 nr 906) over de stand van zaken inzake de CSAM-verordening ter bestrijding van online seksueel kindermisbruik en inzake het detectiebevel daarbij. Nederland zal niet met zo’n bevel instemmen als dat de privécommunicatie van alle burgers betreft of als dat alleen mogelijk is met behulp van client side scanning.
- Op 25 november 2024 heeft de minister van J&V de nadere vragen beantwoord (36225 nr E) die de Eerste Kamer had gesteld over het wetsvoorstel Gegevensverwerking persoonsgerichte aanpak radicalisering en terroristische activiteiten.
- Op 22 november 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de Tweede Kamer geïnformeerd over alle voorgenomen en geplande cloudmigraties van overheids-ICT naar het buitenland (26643 nr 1243). Hij geeft een toelichting op de risicoanalyses en de aanbestedingsregels.
- Op 22 november 2024 heeft de minister van Buitenlandse Zaken het EU-voorstel voor een Verordening inzake op identiteitskaarten gebaseerde normen voor digitale reiscredentials (22112 nr 3981) en het voorstel voor een Verordening EU digitale reisapplicatie (22112 nr 3982) naar de Tweede Kamer gezonden. Met de Digital Travel Credential (DTC-) standaard kunnen reizigers vrijwillig gegevens in de paspoortchip delen met een grensautoriteit. Hierdoor kunnen controles vooraf plaatsvinden en is grenspassage sneller.
- Op 21 november 2024 heeft de staatssecretaris van BZK mede namens de ministers van EZ en J&V de openstaande vragen beantwoord (36600-VII nr 81) die de Tweede Kamer had gesteld over hun begrotingen voor zover het digitalisering betreft. Het betreft o.a. meer inzicht in de begroting en de financiën van digitalisering en de online kinderrechten. Ook bevat de brief een reactie op de 18 ingediende moties. Op 3 december zijn vrijwel alle moties aangenomen, behalve de nrs 63, 64 en 68. De motie 70 (later gewijzigd in nr 110) en 71 zijn aangehouden.
- Op 21 november 2024 heeft de minister van EZ met een brief (26643 nr 1242) over datacenters in de Nederlandse digitale economie gereageerd op een motie en toezeggingen van het parlement. Waar mogelijk zal hij initiatieven om datacenters te vestigen faciliteren. De mogelijke milieuvoordelen door toepassing van nieuwe technologieën zoals edge-computing en fotonica zullen worden meegewogen.
- Op 20 november 2024 is de Cyber Resilience Act gepubliceerd in het officiële EU-blad en dat betekent dat die op 10 december 2024 in werking treedt. Fabrikanten van digitale producten moeten aantonen dat hun producten veilig zijn ontworpen en onderhouden. Op 11 september 2026 gaat de meldplicht voor actief misbruikte kwetsbaarheden en incidenten in. Op 11 december 2027 moeten alle producten met digitale elementen aan alle eisen van de CRA voldoen.
- Op 20 november 2024 hebben de minister van EZ en de staatssecretaris van BZK de agenda van de Telecomraad van 6 december (21501-33 nr 1096) aan de Tweede Kamer aangeboden. Op de agenda staat o.a. een beleidsdebat over het digitale decennium. Ratificatie van het Kaderverdrag van de Raad van Europa inzake AI en mensenrechten, democratie en de rechtsstaat wordt voorbereid.
- Op 19 november 2024 hebben de minister van EZ en de staatssecretarissen van BZK en J&V de Tweede Kamer geïnformeerd (22112 nr 3979) over de (voorlopige) vaststelling van autoriteiten voor de bescherming van grondrechten in het kader van de AI-verordening. Op die lijst staan nu o.a. het College voor de Rechten van de Mens en de AP. Hun toezichttaken zijn van toepassing op AI-systemen met een hoog risico en zijn dus pas effectief vanaf 2 augustus 2026.
- Op 18 november 2024 heeft de minister van Buitenlandse Zaken het wetsvoorstel internationaal verantwoord ondernemen (Wivo) in internetconsultatie gebracht. Hiermee wordt de EU-richtlijn Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD) in nationale wetgeving omgezet. Bedrijven moeten kijken naar (mogelijke) nadelige gevolgen voor mensenrechten en milieu en deze zoveel mogelijk voorkomen, beperken of stoppen. De ACM zal optreden als toezichthouder. De consultatieperiode loopt tot en met 29 december.
- Op 14 november 2024 heeft de minister van J&V in een brief (36600-VI nr 32) toelichting gegeven op diverse investeringsposten in zijn begroting. Zo wil hij een centrale voorziening voor digitale opsporing en cybercrime bij de politie oprichten. Ook komt er een ICT-platform ter ondersteuning van datagedreven werken. Hij stelt (incidenteel) geld beschikbaar voor het programma Cyclotron waar partijen informatie delen over digitale incidenten en dreigingen.
- Op 12 november 2024 heeft de staatssecretaris van BZK het onderzoeksrapport van de ADR-evaluatie van en het advies van het AcICT over het CIO-stelsel (26643 nr 1234) aan de Tweede Kamer aangeboden. De bevindingen zullen als basis dienen voor versterking van het CIO-stelsel. De herziening van het Besluit zal naar verwachting voor de zomer van 2025 worden afgerond.
- Op 11 november 2024 hebben de ministers van EZ en J&V en de staatssecretaris van BZK overleg gevoerd (36600-VII nr 118) met de Tweede Kamer over de begrotingen van BZK, EZ en J&V voor zover het digitale zaken betreft. De Kamer wil meer duidelijkheid over de budgetten die gemoeid zijn met de invoering van en het toezicht op Europese wetten. Ook de staatssecretaris zalf wil meer inzicht hierin. Hij hoopt in de NDS het financiële deel strakker vorm te geven. Er zijn 18 moties ((36600-VII nrs 60 t/m 77) ingediend. Diverse antwoorden op vragen en de reactie op de moties zullen schriftelijk volgen.
- Op 9 november 2024 heeft de minister van EZ de vragen beantwoord (36495 nr B) die de Eerste Kamer had gesteld over de Uitvoeringswet digitalemarktenverordening. Een aantal vragen betrof de toezichtsmiddelen voor de ACM.
- Op 8 november 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de vragen beantwoord (36600-VII nr 58) die de Tweede Kamer had gesteld over de Begroting 2025 voor zover het onderwerpen betreft die zien op digitalisering. De vragen hebben o.a. betrekking op de Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS), Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) en online kinderrechten.
- Op 8 november 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer een update (29628 nr 1236) gestuurd over de hack bij de politie. Bij de hack is vermoedelijk gebruik gemaakt van een zgn. pass-the-cookie-aanval. Er zijn nog geen aanwijzingen dat naast de global address list van Outlook andere gegevens zijn buitgemaakt.
- Op 8 november 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de 82 vragen beantwoord (26643 nr 1233) die de Tweede Kamer had gesteld over het rapport van de Algemene Rekenkamer inzake Focus op AI bij de rijksoverheid. Overheidsorganisaties krijgen hulp via handreikingen, webinars etc. bij het inventariseren en classificeren van AI-systemen zodat die zo nodig voor 2 februari 2025 kunnen worden aangepast of gestopt. Op een juiste classificatie zal toezicht worden gehouden, maar de staatssecretaris verwacht echter niet dat het toezicht voor 2 augustus 2025 al wettelijk geregeld zal zijn.
- Op 7 november 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de Verzamelbrief Digitalisering oktober 2024 (26643 nr 1232) naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin beantwoordt hij openstaande moties en toezeggingen. Ook gaat hij in op het advies van de AP over het stoppen met sluiten van convenanten met private partijen over datadeler-apps. Die zullen worden vervangen door API’s.
- Op 7 november 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de Startbrief Digitalisering (26643 nr 1231) naar de Tweede Kamer gestuurd. Hierin kondigt hij de in het voorjaar van 2025 uit te brengen Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) aan en gaat hij in op de uitgangspunten en het proces. Ook geeft hij een indicatie van zijn prioriteiten.
- Op 6 november 2024 heeft de minister van VWS de vragen beantwoord (36579 nr 6) die de Tweede Kamer had gesteld over de Verzamelwet gegevensverwerking VWS II.a. De meeste vragen betroffen verzoeken om nadere toelichting over de voorgestelde wijzigingen en de handhavingsbevoegdheid van de IGJ. Tevens is een Nota van Wijziging (36579 nr 7) bijgevoegd omdat gebleken is dat de opsomming in art. 24a onvolledig was.
- Op 6 november 2024 heeft de Tweede Kamer plenair gedebatteerd met de minister van BZK over de inlichtingen- en veiligheidsdiensten. Daarbij zijn 5 moties (29924 nrs 266 t/m 270) ingediend. De moties 268 en 270 zijn op 12 november aangenomen.
- Op 5 november 2024 heeft de minister van J&V de vragen beantwoord (36600-VI nr 15) die de Tweede Kamer had gesteld over de Begroting 2025 voor zover het onderwerpen betreft die zien op digitalisering. De vragen hebben o.a. betrekking op de AP, NIS2 en de bestrijding van online seksueel kindermisbruik.
- Op 31 oktober 2024 heeft de minister van EZ de Tweede Kamer geïnformeerd over het Meerjarenplan 2025-2029 van de RDI (26643 nr 1230). De kern van het plan ligt in het versterken van de digitale weerbaarheid en het toezicht op kritieke infrastructuren, zoals telecom en datacenters. De focus ligt op het voorkomen van uitval door cyberaanvallen, menselijke fouten en verstoringen in de keten. Disruptieve technologieën zoals AI en quantumcomputers vereisen een proactieve houding en voorbereiding op toekomstige risico’s.
- Op 28 oktober 2024 heeft de minister van J&V het CSBN 2024 en de voortgangsrapportage van de NLCS (26643 nr 1229) aan de Tweede Kamer aangeboden. Statelijke actoren intensiveren hun cyberactiviteiten en verbreden hun capaciteiten. De NLCS wordt ongewijzigd voortgezet. Wel moeten we ons voorbereiden op grootschalige uitval van digitale processen. En passant meldt hij dat de minister van EZ door TNO een verkenning heeft laten uitvoeren naar het raakvlakvan cybersecurity en AI. Het rapport is als bijlage bijgevoegd.
- Op 25 oktober 2024 heeft de minister van OCW de Tweede Kamer geïnformeerd over de voortgang van de aanpak kennisveiligheid (31288 nr 1158). Hij houdt zicht op de voortgang met behulp van sectorbeelden en audits. Bij het doorontwikkelen van een risicogestuurde aanpak wil hij o.a. het SURF volwassenheidsmodel voor cybersecurity gebruiken. Dit najaar start hij met een traject voor het creëren van een wettelijke grondslag voor het Loket Kennisveiligheid. En er wordt gewerkt aan een wetsvoorstel screening kennisveiligheid waarin o.a. een fijnmazige afbakening van sensitieve kennis en technologie zal worden uitgewerkt.
- Op 24 oktober 2024 heeft de minister van EZ de vragen beantwoord (36600-XIII nr 46) die de Tweede Kamer had gesteld over de begroting 2025 voor zover het digitalisering betreft. De vragen hebben o.a. betrekking op de extra taken en budgetten voor het NCSC, het DTC en de RDI die voortvloeien uit nieuwe Europese regelgeving.
- Op 24 oktober 2024 heeft de minister van J&V overleg gevoerd (26643 nr 1246) met de Tweede Kamer over cybercrime. Daarbij werd aandacht gevraagd voor het reguleren van resellers. Dat zijn bedrijven die (delen van) servers van een Nederlands datacentrum huren of kopen en dan zelf die ruimte doorverhuren aan andere klanten. Maar zij hoeven niet bij de KvK ingeschreven te staan en hoeven zelfs niet eens een kantoor in de EU te hebben en zijn daardoor heel interessant voor cybercriminelen. De minister zal dit samen met EZ onderzoeken.
- Op 23 oktober 2024 hebben de ministers van BZK en Defensie overleg gevoerd (34588 nr 93) met de Tweede Kamer over de hoofdlijnennotitie herziening Wiv2017. De minister van BZK zal in juni 2025 de stand van zaken inzake het wetgevingstraject naar de Kamer sturen en daarbij ingaan op de overlap in weerbaarheidsbevorderende taken van de AIVD in relatie tot het NCSC en de RDI.
- Op 22 oktober 2024 heeft de Eerste Kamer de Uitvoeringswet datagovernanceverordening (36451) als hamerstuk aangenomen. De wet biedt een kader voor het hergebruik van overheidsgegevens en voor het delen van gegevens door burgers of organisaties via een databemiddelingsdienst en voor het delen van data op altruïstische gronden. De ACM treedt op als toezichthouder en de AP voor zover het persoonsgegevens betreft.
- Op 22 oktober 2024 hebben de bewindslieden van J&V het verslag van de JBZ-raad van 10 en 11 oktober (32317 nr 903) aan de Tweede Kamer aangeboden. Het Hongaarse voorzitterschap riep de lidstaten op om het laatste compromisvoorstel voor de verordening ter voorkoming en bestrijding van online seksueel kindermisbruik niet verder af te zwakken en zal binnenkort vervolgstappen bekendmaken.
- Op 18 oktober 2024 heeft de minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingshulp de Tweede Kamer geïnformeerd over de ministeriële regeling voor nationale exportcontrolemaatregelen voor specifieke hoogwaardige en sensitieve technologieën (30821 nr 242).
- Op 16 oktober 2024 heeft de staatssecretaris van J&V een brief (32761 nr 308) naar de Tweede Kamer gestuurd over het arrest van het EU Hof van Justitie naar aanleiding van door de AP opgelegde boeten. Ook een commercieel belang kan een gerechtvaardigd belang zijn. Daarnaast blijft nog wel een noodzakelijkheidstoets nodig alsmede een belangenafweging.
- Op 16 oktober 2024 heeft de Algemene Rekenkamer het rapport Focus op AI bij de rijksoverheid (26643 nr 1226) aan de Tweede Kamer aangeboden. Vaak is geen risicoafweging gemaakt en zijn risico’s als minimaal geclassificeerd. Toch geven enkele organisaties aan niet zeker te weten of “verboden” systemen in gebruik zijn.
- Op 16 oktober 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de evaluatie van het Rijksbreed Cloudbeleid (26643 nr 1225) naar de Tweede Kamer gestuurd. Zowel de kwaliteit als de uitkomsten van de risicoafweging verschilt per departement. Daarnaast gebeurt deels dubbel werk. Het beleid kan op diverse punten worden aangescherpt en zal voor de zomer 2025 worden vastgesteld. Daarnaast wordt gestart met een proces om samen met medeoverheden te komen tot een cloudbeleid voor de gehele overheid.
- Op 16 oktober 2024 heeft de minister van J&V een brief (22112 nr 3968) naar de Tweede Kamer gestuurd over de gevolgen van de niet-tijdige implementatie van de NIS2- en de CER-richtlijn. Entiteiten die van rechtswege onder de NIS2-richtlijn vallen hebben al vanaf 17 oktober 2024 bepaalde rechten, zoals het ontvangen van bijstand door het NCSC, het Z-CERT of het CSIRT-DSP. Verplichtingen vanuit beide richtlijnen gaan pas in zodra de Cbw en de Wwke in werking treden. Entiteiten kunnen zich wel al vrijwillig registreren bij het NCSC.
Actuele (politieke) gebeurtenissen sinds de update van 9 september 2024
- Op 15 oktober 2024 heeft de Tweede Kamer de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening aangenomen nadat die is geamendeerd. Het amendement (36531 nr 12) wil het toezicht op transparantie van aanbevelingsalgoritmes overbrengen van de ACM naar de AP. Ook de amendementen 36531 nra 13, 14 en 16 zijn aangenomen evenals de moties 17 t/m 20 en 22.
- Op 9 oktober 2024 heeft de Tweede Kamer het plenaire debat met de minister van EZ over de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening van 3 oktober voortgezet Daarbij zijn 6 moties (36531 nrs 17 t/m 22) ingediend. Op 15 oktober zal daarover worden gestemd.
- Op 9 oktober 2024 heeft de Tweede Kamer overleg gevoerd (32317 nr. 904) met de minister van J&V over de agenda van de JBZ-raad op 10 en 11 oktober. Daarna heeft de Tweede Kamer het debat plenair voortgezet. Daarbij zijn 3 moties ingediend (32317 nrs 891, 892 en 893), waarna direct is gestemd. De laatste 2 zijn verworpen. Motie nr 891 is wel aangenomen en verzoekt de regering zich duidelijk uit te spreken tegen een detectiebevel voor privécommunicatie en tijdig voor de JBZ-raad in december een alternatief Europees voorstel te doen om het verspreiden van online kindermisbruik tegen te gaan.|
- Op 9 oktober 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer nader geïnformeerd (29628 nr 1223) over de hack bij de politie. Het betreft een nadere toelichting op de buitgemaakte gegevens en de genomen maatregelen. Ook is inmiddels een strafrechtelijk onderzoek gestart.
- Op 9 oktober 2024 heeft de staatssecretaris voor J&V gereageerd (26643 nr 1223) op het verzoek van de Tweede Kamer om het gebruik van gezichtsherkenningssoftware te beëindigen of, waar het wel gewenst is, te voorzien van een wettelijke grondslag. Met de AVG, de recent in werking getreden AI-verordening en de reeds aangekondigde versterkingsmaatregelen acht hij aanvullende wetgeving niet nodig.
- Op 8 oktober 2024 heeft de minister van EZ in een brief (36531 nr 15) invulling gegeven aan de eerder gedane toezeggingen bij het debat over de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening en een oordeel gegeven over de ingediende amendementen.
- Op 8 oktober 2024 heeft de minister van J&V de 102 vragen beantwoord (34843 nr 114) die de Tweede Kamer had gesteld over de positie van Nederland ten aanzien van de CSAM-verordening. Inmiddels is duidelijk geworden dat er bij de komende JBZ-vergadering niet zal worden besloten over het aannemen van een algemene oriëntatie. Alleen de stand van zaken zal worden besproken.
- Op 3 oktober 2024 heeft de Tweede Kamer plenair gedebatteerd met de minister van EZ over de Uitvoeringswet digitaledienstenverordening. Daarbij zijn 4 amendementen (36531 nrs 12, 13, 14 en 16) ingediend. Het debat is geschorst.
- Op 2 oktober 2024 heeft de staatssecretaris van Defensie de voortgangsrapportage van het programma Grensverleggende IT (GrIT) over het eerste half jaar van 2024 (35728 nr 17) naar de Tweede Kamer gestuurd. De periode stond vooral in het teken van de verbetermaatregelen die voortkomen uit de herijking. Ook is het twin datacenter opgeleverd alsmede een eerste release van de XS-box, een draagbare box waarmee een IT-omgeving in operationele omstandigheden kan worden opgezet. Eind dit jaar zal uit de herziene business case de impact op de planning en het budget inzichtelijk zijn.
- Op 2 oktober 2024 hebben de bewindslieden van J&V de agenda van de JBZ-raad op 10 en 11 oktober in Luxemburg (32317 nr 890) aan de Tweede Kamer aangeboden. De verwachting is dat dan een compromisvoorstel zal worden besproken over de Verordening ter voorkoming en bestrijding van online seksueel kindermisbruik.
- Op 2 oktober 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer nader geïnformeerd (29628 nr 1222) over de hack bij de politie. De veiligheidsdiensten achten het waarschijnlijk dat een statelijke actor hier achter zit. Op dit moment kan geen nadere informatie worden verstrekt.
- Op 1 oktober 2024 heeft de regering het wetsvoorstel Verzamelwet gegevensverwerking VWS II.b (36621 nrs 1-4) bij de Tweede Kamer ingediend. De wet beoogt een verwerkingsgrondslag te creëren voor zorgaanbieders en het CAK om in verband met subsidies gegevens te verstrekken aan gemeenten over onverzekerden aan wie medisch noodzakelijke zorg is verleend.
- Op 1 oktober 2024 heeft de Tweede Kamer de Uitvoeringswet datagovernanceverordening (36451 nr A) aangenomen. Hiermee wordt een kader geboden voor het hergebruik van overheidsgegevens en voor het delen van gegevens door burgers of organisaties via een databemiddelingsdienst en voor het delen van data op altruïstische gronden. De ACM zal optreden als toezichthouder en bevoegde autoriteit, voor wat betreft persoonsgegevens geadviseerd door de AP.
- Op 1 oktober 2024 heeft de Eerste Kamer de Verzamelwet gegevensverwerking VWS I (36444) als hamerstuk aangenomen. Hiermee is de wettelijke grondslag voor gegevensverwerkingen verstevigd, waardoor verschillende knelpunten in de zorg en het sociaal domein zijn opgelost.
- Op 1 oktober 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer geïnformeerd (34843 nr 113) over de positie van Nederland ten aanzien van het compromisvoorstel voor de CSAM-verordening ter bestrijding van online seksueel kindermisbruik. De zorgen over de bescherming van de privacy, het briefgeheim en de veiligheid van het digitale domein zijn nog onvoldoende weggenomen. Het kabinet heeft daarom besloten zich te onthouden van het innemen van een positie.
- Op 27 september 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer geïnformeerd (30821 nr 239) over het delen van informatie door het NCSC met derde landen. Informatie over Chinese malware die is aangetroffen op een losstaand Defensiesysteem is, naast EU-landen, ook gedeeld met de VS, het UK, Canada en Japan. Hiervoor biedt de Wbni geen wettelijke grondslag. Het NCSC heeft de interne procedures aangepast. NIS2, en daarmee de Cbw die in consultatie is geweest, biedt hier overigens wel meer mogelijkheden voor.
- Op 27 september 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer geïnformeerd (29628 nr 1221) over een datalek bij de politie. Hierdoor zijn werkgerelateerde contactgegevens van alle politiemedewerkers buitgemaakt. De oorzaak en de impact van het incident worden momenteel onderzocht. Zodra er meer bekend is zal de Kamer nader worden geïnformeerd.
- Op 24 september 2024 heeft de minister van BZK de vragen beantwoord (22112 nr 3964) die de Tweede Kamer had gesteld over de Aanbeveling Routekaart Post-Quantumcryptografie. Het kabinet vindt het van belang dat organisaties zo snel mogelijk migreren naar PQC. Mogelijk kan QKD verder worden ontwikkeld zodat dit op langere termijn ook kan worden ingezet. De door de Europese Commissie gebruikte term hybride oplossing is verwarrend omdat de Commissie daarmee een combinatie van PQC en QKD bedoelt terwijl die term binnen de cryptografie meestal wordt gebruikt voor combinaties van asymmetrische en symmetrische cryptografie of van asymmetrische cryptografie en PQC.
- Op 23 september 2024 heeft de minister van EZ de Tweede Kamer geïnformeerd (26643 nr 1222) over de voortgang van de aanleg en vervanging van onderzeese datakabels. Er is onderzoek gedaan naar het huidige en toekomstige dataverkeer naar Nederland en het achterland. Zowel uitbreiding als (gedeeltelijke) vervanging van zeekabels is noodzakelijk.
- Op 23 september 2024 heeft de minister van EZ in een brief (26643 nr 1221) aan de Tweede Kamer zijn eerste indruk gegeven over de werking van de digitaledienstenverordening (DSA). Hij gaat in op de uitvoering en toezicht op Europees niveau en in Nederland en op de toepassing door de civiele rechter. Daarnaast meldt hij dat de Europese Commissie Nederland in gebreke heeft gesteld omdat de Uitvoeringswet nog niet is aangenomen.
- Op 20 september 2024 hebben de staatssecretaris van BZK en de minister van EZ de kabinetsreactie op de Policy Brief van het Clingendael Instituut Too late to act? Europe’s quest for cloud sovereignty (26643 nr 1220) naar de Tweede Kamer gestuurd. Het kabinet wil minder afhankelijk worden van niet-Europese cloudaanbieders en blijft Europese alternatieven stimuleren. Het blijft van belang om gebruik te maken van verschillende clouddienstverleners, ongeacht hun herkomst.
- Op 16 september 2024 heeft de minister van J&V aan de Tweede Kamer medegedeeld (34843 nr 112) dat nog geen kabinetsstandpunt is ingenomen over het compromisvoorstel dat is gedaan over de EU-verordening ter bestrijding van online seksueel kindermisbruik.
- Op 12 september 2024 heeft de staatssecretaris van BZK overleg gevoerd (26643 nr 1227) met de Tweede Kamer over informatiebeveiliging bij de overheid. De staatssecretaris zegt toe dat begin 2025 de Tweede Kamer inzicht krijgt in de software en hardware van landen met een offensief cyberprogramma die binnen de overheid wordt gebruikt. Een brief over de methodiek voor de scan van die systemen volgt binnen vier weken.
- Op 10 september 2024 heeft de Tweede Kamer 2 amendementen (36444 nr 11 en 18) aangenomen evenals de hierdoor gewijzigde Verzamelwet gegevensverwerking VWS I. Vervolgens zijn 3 moties (36444 nr 15, 16 en 17) aangenomen.
- Op 10 september 2024 heeft de Tweede Kamer de Uitvoeringswet digitalemarktenverordening (36495 nr A) aangenomen evenals de motie (36495 nr 8) die oproept tot een aanzienlijk toegankelijkere vorm van algemene gebruiksvoorwaarden bij digitale diensten.
- Op 10 september 2024 heeft de staatssecretaris van BZK gereageerd (36382 nr G) op een verzoek van de Eerste Kamer zodat die in staat is om digtaliseringswetgeving adequaat te toetsen op uitvoerbaarheid. De huidige manier van werken sluit hier al goed op aan.
- Op 10 september 2024 heeft de staatssecretaris van BZK een brief (26643 nr 1218) naar de Tweede Kamer gezonden over 3 recente digitale incidenten: de gevonden kwetsbaarheid in Cisco Webex, de foute update door Crowdstrike en de IT-storing bij Defensie. De incidenten worden geëvalueerd en waar nodig worden acties uitgezet. Daarnaast benadrukt hij het plannen van maatregelen bij uitval en het oefenen daarvan.
- Op 9 september 2024 heeft de minister van BZK de Staat van de Uitvoering 2024 (29362 nr 365) aan de Tweede Kamer aangeboden. De 2 belangrijkste problemen zijn, nog steeds, de complexiteit van beleid/regelgeving en de gebrekkige gegevensuitwisseling/verouderde IT.
- Op 28 augustus 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de Tweede Kamer geïnformeerd (26643 nr 1214) over de IT-storing bij Defensie en andere overheidsdiensten. Er zijn geen indicaties dat de storing is veroorzaakt door een kwaadwillende partij. Zodra meer bekend is zal nadere informatie volgen.
- Op 23 augustus 2024 hebben de ministers van BZK en Defensie een overzicht gegeven (26643 nr 1215) van de stand van zaken en de aanpak van het rijksbrede programma ABRO (Algemene Beveiligingseisen Rijksoverheid Opdrachten). Dit programma stelt aanvullende beveiligingseisen aan de leveranciers, waarmee de Rijksoverheid en politie werken, specifiek voor aanbestedingen van producten en diensten die een risico kunnen vormen voor de nationale veiligheid.
Actuele (politieke) gebeurtenissen sinds de update van 25 juni 2024
- Op 2 september 2024 heeft de minister van J&V het evaluatierapport van de cyberoefening ISIDOOR 2023 (26643 nr 1216) naar de Tweede Kamer gestuurd. Er hebben 120 publieke en private organisaties aan deelgenomen. Het rapport bevat naast concrete aanbevelingen ook constateringen die toezien op de nationale opschaling, crisiscommunicatie en de inhoud van het Landelijk Crisisplan Digitaal.
- Op 14 augustus 2024 hebben de bewindslieden van J&V het verslag van de JBZ-raad van 22 en 23 juli (32317 nr 888) naar de Tweede Kamer gezonden. Toepassing van AI in de justitiële sector vindt vooral plaats bij ondersteunende activiteiten. De toepassing ervan bij besluitvorming ligt gevoelig.
- Op 19 juli 2024 hebben de minister en de staatssecretaris van J&V de vragen beantwoord (32317 nr 885) die de Tweede Kamer had gesteld over de agenda van de JBZ-raad van 22 en 23 juli. Het betreft o.a. de inzet van AI op het justitieterrein.
- Op 19 juli 2024 heeft de minister van J&V de Tweede Kamer geïnformeerd (26643 nr 1212) over de wereldwijde computerstoringen als gevolg van een software update van Falcon Sensor door Crowdstrike en over de door het NCSC genomen acties.
- Op 12 juli 2024 is de AI-verordening gepubliceerd in het Publicatieblad van de EU (2024/1689). Dat betekent dat die 20 dagen later, dus 1 augustus, in werking treedt. De verschillende verplichtingen gaan later in. Na 6 maanden, dus per 1 februari 2025, zijn AI-systemen die in strijd zijn met Europese fundamentele normen en waarden verboden. Voor general purpose AI-modellen worden de regels per 1 augustus 2025 van kracht. AI-systemen met een hoog risico moeten per 1 augustus 2026 aan de eisen voldoen. Als die systemen in producten zitten dan is er een jaar langer de tijd om aan de eisen te voldoen. Voor AI-toepassingen met een beperkt risico gelden diverse transparantieverplichtingen. Voor systemen die al vóór 1 augustus 2024 in gebruik zijn bij overheidsorganisaties geldt een overgangstermijn van 6 jaar. Toezichthouders moeten op 1 augustus 2025 zijn aangewezen. Boetes kunnen oplopen tot € 35 miljoen of 7% van de wereldwijde omzet.
- Op 12 juli 2024 hebben de bewindslieden van J&V de agenda van de JBZ-raad van 22 en 23 juli (32317 nr 884) aan de Tweede Kamer aangeboden. Dan komt o.a. het gebruik van AI bij de toegang tot het recht aan de orde en de impact van AI en andere geavanceerde technologieën op de bescherming van fundamentele rechten.
- Op 9 juli 2024 heeft de Eerste Kamer de Wet bevordering digitale weerbaarheid bedrijven (36270) aangenomen. Het in 2017 opgerichte DTC heeft hiermee een wettelijke grondslag gekregen. De wet biedt het DTC de mogelijkheid om niet-vitale organisaties te voorzien van dreigings- en incidentinformatie.
- Op 1 juli 2024 hebben de staatssecretarissen van J&V en BZK de vragen beantwoord (25764 nr 149) die de Tweede Kamer had gesteld over de pilot Digital Travel Credential. Het evaluatierapport is ook meegezonden. Naar verwachting zal de Europese Commissie nog dit jaar een conceptverordening voor een digitaal reisdocument en het faciliteren van reizigers presenteren.
- Op 28 juni 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de vragen beantwoord (CXLVII nr R) die de Eerste Kamer had gesteld over de werkmethode ICT-Uitvoeringsgericht wetgeven. Bij de voorbereiding van beleid en wetgeving wordt de uitvoeringspraktijk meer centraal gesteld. Onderdeel hiervan is dat ICT-aspecten gestructureerd worden meegenomen in het wetgevingsproces.
- Op 28 juni 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de vragen beantwoord (36560-VII nr 11) die de Tweede Kamer had gesteld over de jaarverantwoording 2023 voor zover het digitalisering betreft. De vragen gaan o.a. over personeel en over digitale autonomie.
- Op 28 juni 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de vragen beantwoord (32761 nr 305) die de Tweede Kamer had gesteld over toezicht en handhaving op het gebruik van cookies en online tracking. Er werden ook vragen gesteld over gerelateerde onderwerpen zoals politieke advertenties en de DMA.
- Op 28 juni 2024 hebben de minister voor Rechtsbescherming en de staatssecretaris van BZK hun beleidsreactie op het WODC-onderzoek Naleving van de AVG door overheden (32761 nr 304) naar de Tweede Kamer gestuurd. Er worden veelal reeds lopende maatregelen genoemd waarmee opvolging wordt gegeven aan de aanbevelingen, zoals versterken van het privacybewustzijn, tijdig en integraal privacybelangen meewegen en de rol van de FG versterken. In verband met de onafhankelijkheid van de AP moet die zelf bezien of en hoe opvolging wordt gegeven aan de aanbevelingen van de onderzoekers.
- Op 28 juni 2024 hebben de ministers van J&V, Financiën en EZK de Voortgangsrapportage Integrale Aanpak Online Fraude (29911 nr 441) naar de Tweede Kamer gestuurd. Diverse activiteiten worden doorgetrokken naar 2024 en er zijn ook nieuwe acties toegevoegd aan het Actieplan 2024.
- Op 28 juni 2024 heeft de minister van J&V een brief (26643 nr 1204) naar de Tweede Kamer gestuurd over de integrale aanpak cybercrime. Bijgevoegd is de eerste editie van het Cybercrimebeeld Nederland 2024 dat is opgesteld door de politie en het OM. De brief bevat ook een beleidsreactie op het rapport van de Inspectie J&V over het toezicht op de wettelijke hackbevoegdheid van de politie in 2023. Tot slot komen internationale trajecten aan bod.
- Op 27 juni 2024 heeft de minister van J&V de vragen beantwoord (36560-VI nr 22) die de Tweede Kamer had gesteld ver het jaarverslag 2023 J&V voor zover het digitalisering betreft.
- Op 27 juni 2024 heeft de minister van J&V de vragen beantwoord (36225 nr C) die de Eerste Kamer had gesteld over het wetsvoorstel gegevensverwerking persoonsgerichte aanpak radicalisering en terroristische activiteiten. De vragen hebben onder meer betrekking op het voorkomen van etnische profilering en het informeren van betrokkene.
- Op 27 juni 2024 heeft de minister van I&W de vragen beantwoord (33450 nr 129) die de Tweede Kamer had gesteld over de voortgang Strategie ter bescherming Noordzee Infrastructuur.
- Op 27 juni 2024 heeft de staatssecretaris van BZK de meer dan 100 vragen beantwoord (26643 nr 1202) die de Tweede Kamer had gesteld over de overheidsbrede visie op generatieve AI. De vragen betreffen een breed scala aan onderwerpen, o.a. de kwaliteit van AI-antwoorden, het verliezen van controle over geavanceerde AI-systemen en zorgen over privacy, gegevensbescherming en juridische rechten (zoals auteursrecht) in relatie tot AI-gebruik door de overheid.
- Op 26 juni 2024 hebben de ministers van AZ, BZK en Defensie een brief (36263 nr 43) naar de Tweede Kamer gestuurd over de inwerkingtreding van de Tijdelijke wet onderzoeken AIVD en MIVD naar landen met een offensief cyberprogramma. Die wet zal, evenals het bindend toezicht daarop, vanaf 1 juli 2024 in werking treden.
- Op 26 juni 2024 hebben de staatssecretaris van BZK en de minister voor Rechtsbescherming gereageerd (32761 nr 303) op een artikel in FTM over de bedreiging van de nationale veiligheid door de online advertentie-industrie en op de petitie Bescherm Nederlandse burgers tegen online tracking. Het kabinet vindt het onwenselijk dat persoonsgegevens zonder toestemming worden doorverkocht en werkt actief aan maatregelen om de risico’s te verminderen.
- Op 25 juni 2024 heeft de regering de Verzamelwet gegevensverwerking VWS II.a (36579 nr 1 t/m 4) bij de Tweede Kamer ingediend. Hiermee wordt de grondslag voor bepaalde gegevensverwerkingen verstevigd of gecreëerd. Daarnaast wordt een hoofdstuk toezicht en handhaving toegevoegd aan de Wet aanvullende bepalingen verwerking persoonsgegevens in de zorg.
- Op 25 juni 2024 heeft de minister van EZK de vragen beantwoord (36560-XIII nr 9) die de Tweede Kamer had gesteld over de jaarverantwoording 2023 EZK voor zover het onderwerpen over digitalisering betreft. De vragen gaan o.a. over het DTC.
- Op 25 juni 2024 heeft de minister van EZK de 81 vragen beantwoord (36531 nr 7) die de Tweede Kamer had gesteld over de Uitvoeringswet digitale dienstenverordening. De vragen gaan over de bestrijding van illegale inhoud en desinformatie, de vrijheid van platformen om te bepalen hoe zij content modereren, toezicht en handhaving onder de DSA, de regulering van aanbevelingsalgoritmes en over de regels omtrent partijen die erkend zijn als betrouwbare flagger of erkend onderzoeker, wier meldingen over illegale inhoud met voorrang moeten worden behandeld door aanbieders van online platforms.
- Op 25 juni 2024 heeft de minister van J&V aan de Tweede Kamer gemeld (26643 nr 1201) dat de eerder geconstateerde privacy risico´s bij het gebruik van Google Workspace zijn opgelost. Er zijn geen hoge risico´s bij internationale doorgifte van persoonsgegevens. Uitgangspunt daarbij is dat Google Meet niet wordt gebruikt om bijzondere of gevoelige persoonsgegevens te delen.
- Op 21 juni 2024 hebben de bewindslieden van J&V het verslag van de JBZ-raad van 13 en 14 juni (32317 nr 882) naar de Tweede Kamer gezonden. Er was onvoldoende steun voor het compromisvoorstel voor de verordening ter voorkoming en bestrijding kindermisbruik.
- Op 21 juni 2024 heeft de minister van EZK de Tweede Kamer geïnformeerd (26643 nr 1199) over de voorgenomen migratie van het .nl-domein van SIDN naar de publieke cloud van Amazon (AWS). Nog niet alle acties zijn afgerond. Er loopt nog een DPIA en er wordt nog gewerkt aan een exit strategie. De RDI kijkt doorlopend mee naar de beheersing van de risico’s. Ook is de AIVD verzocht een risicoanalyse uit te voeren. Het nieuwe kabinet zal uiteindelijk over de verhuizing besluiten.
- Op 21 juni 2024 is de minister van EZK in een brief aan de Tweede Kamer (26643 nr 1198) ingegaan op de aanbevelingen uit het onderzoek naar de gevolgen van de herziening van de eIDAS-verordening op de markt van vertrouwensdiensten. De verwachting is dat daar meer gebruik van gemaakt zal worden door de integratie met digitale wallets.
- Op 19 juni 2024 heeft de minister van EZK de vragen beantwoord (36560-XIII nr 8) die de Tweede Kamer had gesteld over het thema cyberweerbaarheid, mkb en data-encryptie in het jaarverslag 2023 van EZK.
- Op 19 juni 2024 heeft de minister van EZK de nadere vragen beantwoord (36270 nr E) die de Eerste Kamer had gesteld over de wet bevordering digitale weerbaarheid bedrijven. De vragen gaan o.a. over de samenwerking tussen het DTC en het NCSC en over de grondslag voor informatiedeling.
- Op 19 juni 2024 heeft de minister van BZK de Tweede Kamer geïnformeerd (36171 nr 17) over het afschermen van het Kadaster door wijzigingen van het Kadasterbesluit die mogelijk misbruik van persoonsgegevens tegengaan en over de invoering van eHerkenning.
- Op 17 juni 2024 hebben de staatssecretaris en de minister van BZK de Voortgangsbrief Rijksbrede strategie voor de effectieve aanpak van desinformatie (30821 nr 230) naar de Tweede Kamer gestuurd. De brief beschrijft technologische en maatschappelijke ontwikkelingen die impact hebben op de verspreiding van desinformatie en op de maatregelen daartegen. Daarom worden ook nieuwe maatregelen aangekondigd, zowel om de verspreiding aan te pakken als om de weerbaarheid van burgers te versterken.
- Op 17 juni 2024 heeft de minister van J&V het verslag van de Inspectie J&V over het toezicht op de hackbevoegdheid van de politie in 2023 en het eerste kwartaal van 2024 (29628 nr 1216) naar de Tweede Kamer gestuurd.
- Op 12 juni 2024 heeft de minister van Defensie overleg gevoerd (33321 nr 11) over de MIVD en cyber. In de maatregelennota van Defensie staat dat de cyber readiness vergroot moet worden en het Defensie Cyber Commando moet doorgroeien. De minister zegt dat er ongeveer 450 fte worden toegevoegd, het budget is aangepast en alle relevante eenheden binnen Defensie van investeringsbudget worden voorzien ten behoeve van opleidingen, hardware of licenties.
- Op 12 juni 2024 hebben de bewindslieden van J&V de vragen beantwoord (32317 nr 880) die de Tweede Kamer had gesteld over de agenda van de JBZ-raad van 13 en 14 juni. Er zijn nog geen voorstellen gedaan voor een andere wijze van detectie bij de Verordening tot vaststelling van regels ter voorkoming en bestrijding van seksueel kindermisbruik die end-to-end encryptie niet aantast.
- Op 11 juni 2024 hebben de minister van EZK en de staatssecretaris van BZK het verslag van de Telecomraad van 21 mei naar de Tweede Kamer gezonden en tevens de nog resterende vragen beantwoord (21501-33 nr 1079). Die vragen gingen o.a. over het Kinderrechten Impact Assessment, het witboek digitale connectiviteit, onderzeese communicatiekabels, de afhankelijkheid van buitenlandse clouddiensten en kwantum. De raadsconclusies over de Toekomst van digitaal beleid en over Cyberveiligheid zijn unaniem aangenomen.
- Op 7 juni 2024 heeft de minister van EZK de agenda voor Cybersecurity Technologies (26643 nr 1183) aan de Tweede Kamer aangeboden. Deze agenda gaat over één van de prioritaire sleuteltechnologieën onder de Nationale Technologiestrategie. Uit de gesprekken met cybersecuritydeskundigen is gebleken dat investeringen in technologieën die security-by-design mogelijk maken prioriteit zouden moeten krijgen. Daarnaast is het belang van de dreiging van de kwantumcomputer op versleutelde data, en daarmee het belang van kwantumveilige cryptografische algoritmen, benadrukt. De agenda is beleidsarm uitgewerkt zodat er ruimte is voor het nieuwe kabinet om de beleidsmatige en financiële keuzes te maken.
- Op 12 mei 2024 heeft de minister van EZK de Voortgang Datavisie Handelsregister (32761 nr 298) naar de Tweede Kamer gestuurd. Een aantal wijzigingen wordt binnenkort ingevoerd. De Handelsregisterwet moet ook worden aangepast omdat de nieuwe datavisie een andere financieringssystematiek vereist. Vergoedingen voor het inzien en verstrekken van informatie vervallen en worden vervangen door jaarbijdragen voor ondernemingen en toegangsbijdragen voor partijen die via datakoppelingen informatie afnemen uit het Handelsregister.
- Op 11 april 2024 heeft de minister van EZK overleg gevoerd met de Tweede Kamer over online veiligheid en cybersecurity (26643 nr 1206). De minister zal voor de zomer het onderzoek over de samenhang tussen AI en cybersecurity met de Kamer delen evenals een onderzoek over het tekort aan cybersecurityprofessionals op de arbeidsmarkt. In het najaar zal zij rapporteren over de zeekabels en bij de voortgangsrapportage over de integratie van het NCSC, het DTC en CSIRT-DSP zal zij ingaan op de decentralisatie van de verantwoordelijkheden voor beleid, uitvoering en toezicht op cybersecurity.